Kotisivut ovat jokaisen yrityksen omassa hallinnassa oleva alue, joka erottaa yrityksen muista samanalan toimijoista. Moni yrittäjä ajattelee, että Facebook-sivut, Instagram-tili tai jokin muu some-kanava korvaa kotisivut. Some-kanavat täydentävät kotisivuja, mutta ne eivät ole niille korvaaja. Lue alta, miksi toimivien somekanavien lisäksi kannattaa hyödyntää kotisivujen tarjoamat mahdollisuudet.
1. Vakuuttavuus ja uskottavuus
Kotisivut antavat yrityksestä ja yrittäjästä ammattimaisen vaikutelman. Kun potentiaalinen asiakas etsii verkosta itselleen palvelun tarjoajaa, on ensivaikutelmalla iso merkitys. Helpoiten se onnistuu hyvien kotisivujen kautta, joilta selviää yhdellä vilkaisulla oleelliset seikat, kuten mitä palveluita tai asioita yritys tarjoaa ja missä se toimii. Blogin kautta voi vielä vahvistaa ammattimaista mielikuvaa, kertomalla laajemmin tietoa alan ilmiöistä.
Kotisivujen osoitteeksi kannattaa valita joko yrityksen nimellä tai toimialaa kuvaavalla nimellä oleva domain, eli verkko-osoite, eli esim. www.webbee.fi. Yritykselle kannattaa hankkia myös sähköpostiosoite yrityksen nimelle, tämä onnistuu samalla kertaa, kun domain ja webhotelli hankitaan. Esimerkiksi info@webbee.fi on uskottavamman kuuloinen kuin esimerkiksi gmail-osoite.
2. Uniikki kotipesä – sinne kaikki tiet johtavat
Kotisivuja voi ajatella yrityksen kotipesänä, joiden sisältö ja ulkoasu ovat juuri sellaiset kuin yrittäjä itse haluaa. Kotipesä on se paikka, jonne muualta verkosta tai sosiaalisesta mediasta voi ohjata liikennettä, esimerkiksi lukemaan blogia tai tilaamaan uutiskirjeen.
Kotisivut ovat ainutlaatuinen mahdollisuus kertoa, millainen yrityksesi on, mitkä sen arvot ovat ja miksi se on olemassa.
3. Löydettävyys
Kun uutta tuotetta tai palvelua tarvitaan, käytetään sen etsimisessä lähes aina Googlea. Moni hyödyntää puskaradiota, mutta jos se ei tuota tulosta, niin käännytään hakukoneen puoleen. Facebook-sivutkin löytyvät usein Googlen kautta – mutta voit miettiä kohdan yksi kautta, kummat tekevät potentiaaliseen asiakkaaseen paremman vaikutuksen kotisivut vai Facebook-tili.
Usein somekanavien seuraajat ovat tuttuja asiakkaitasi – mutta uudet asiakkaat löytävät yrityksesi parhaiten googlen kautta.
4. Pysyvyys ja algoritmit
Kotisivut ovat pysyvät, sen sijaan Facebook ja muut sosiaalisen median kanavat ovat alttiita heilahtelulle. Voit vaikka miettiä viime vuosien some-skandaaleja, esimerkiksi kun Facebook antoi vihapuheen jatkua rohingya-vähemmistöä kohtaan (Ylen uutinen aiheesta). Maailman tapahtumat voivat johtaa käyttäjien katoon esimerkiksi Facebookista ja silloin kotisivut ovat potentiaalisten asiakkaiden väylä löytää luoksesi.
Facebookissa ja erityisesti Instagramissa olet algoritmien armoilla. Säännöllinen päivittäminen auttaa, mutta koskaan et voi olla varma siitä, miten algoritmit muuttuvat ja millaista sisältöä META ryhtyy suosimaan. Kotisivut eivät vaadi viikoittaista tai päivittäistä päivittämistä, vaan ne tekevät markkinointityötä puolestasi viikon jokaisena päivänä.
5. Hakkerointi
Kaikki eivät käytä Facebookia tai muitakaan somekanavia. Ja vaikka sivusi olisi kaikille avoin, ei sen käyttäminen ilman sisäänkirjautumista ole herkkua. Kokeile vaikka itse; FB tuputtaa jatkuvasti ehdotuksia kirjautumisesta. Ja toisaalta haluttua tietoa voi olla vaikeaa löytää, jos FB on outo.
Sosiaalinen media ja kotisivut eivät ole vastakkainen asia, vaan parhaimmillaan tukevat toinen toisiaan. Kotisivut ovat erinomaiset uusien asiakkaiden houkutteluun, kun taas somessa on helppoa jakaa ajankohtaisia asioita jo olemassa oleville asiakkaille.
Mikäli yrityksesi tarvitsee valloittavat kotisivut, ota yhteyttä alla olevan lomakkeen kautta!