Kotisivujen otsikoilla on iso merkitys hakukoneoptimoinnista mutta luonnollisesti vielä tärkeämpää, on että otsikot kuvastavat sivujen sisältöä mahdollisimman hyvin ja houkuttelevat lukemaan lisää. Kotisivujen otsikointi voi aiheuttaa päänvaivaa, jos ei ole varma, mitä otsikoinnin tasot ovat ja miten ne toimivat ja miksi on tärkeää käyttää sekä H1 että alemman tason otsikoita.
Mikä on H1-otsikko?
Kotisivujen otsikoiden voi ajatella rakentuvat samoin tavoin kuin lehden artikkelin otsikoiden. Ylimpänä on pääotsikko eli H1-otsikko (Heading1) – niitä voi olla joka sivulla vain yksi. Ihan niin kuin jokaisella lehden artikkelilla on vain yksipääotsikko. Tästä poikkeuksena ovat ns. One Pager -sivut eli yhdestä sivusta muodostuvat kotisivut, joilla voi olla tarpeen käyttää useampaa H1-otsikkoa.
Entäs muut otsikot?
Jotta teksti on lukijaystävällistä, kannattaa se jakaa osiin ja käyttää alaotsikoita. Samalla tavoin kuin artikkeleissakin on. Alaotsikot tekevät tekstistä helpommin luettavaa, kun välissä on taukoja ja tietää, milloin siirrytään seuraavaan aiheeseen. Alaotsikot ovat myös visuaalisesti tärkeitä, sillä ne pilkkovat tekstipötkön osiin.
H2-otsikko on nimensä mukaisesti astetta alempi otsikko ja niitä voi olla samalla sivulla useita. Vielä alempia otsikoita voi hyödyntää, jos teksti on pitkä tai siinä on esimerkiksi infolaatikoita.
Otsikointi ja hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimoinnin kannalta hyvä otsikko sisältää hakusanan. Eli jos sinulla on esimerkiksi ekokampaamo Kokkolan keskustassa voi etusivun H1-otsikko olla: Luonnollista kauneutta hiuksillesi –Ekokampaamo Taikatukka Kokkola keskustassa. Tällöin sivun päähakusana on ekokampaamo Kokkola. Ja sitä tukee myös hakusana Ekokampaamo Kokkola keskusta ja yrityksen nimikin on heti pääotsikossa.
Alaotsikoissa voit käyttää ekokampaamoa tukevia hakusanoja liittyen esim. hiusten värjäykseen. Myös ekokampaamo sanaa kannattaa käyttää sekä tekstissä että alaotsikoissa ja hienoa, on jos saat Ekokampaamo Kokkola yhdistettyä johonkin alaotsikkoon, esimerkiksi liittyen hyvään sijaintiin Kokkolan ydinkeskustassa.
Hyvä otsikko saa kiinnostuksen heräämään
Selkeä otsikko palvelee sekä sivuilla kävijää että hakukoneoptimointia. Siksi otsikon tulee olla houkutteleva, eikä tönkkö sanajono, kuten ”palveleva ekokampaamo Taikatukka Kokkola keskusta”. ”Taikatukka – Palveleva ekokampaamo Kokkolan Keskustassa” on parempi. Google ymmärtää sanojen taivutuksen hyvin, joten sitä ei tarvitse murehtia.
Ja tärkein lopuksi: otsikko on toimiva kun se kertoo, mistä lukija tulee saamaan lisätietoa ja houkuttelee tutustumaan sisältöön tarkemmin. Hyvä otsikko on linjassa sivujen muun ilmeen kanssa, joten jos kirjoitat kotisivujen tekstit vaikka murteella, tulee murteen jatkua myös otsikoissa. Otsikoinnissa saa näkyä persoonallisuus, esimerkiksi ”Kokkolan sydämessä iloisella asenteella palveleva ekokampaamo Taikatukka loihtii säihkettä hiuksiisi”. No nyt meni ehkä hiukan pitkäksi, mutta idea tuli varmasti selväksi.
Miten tarkistan, onko sivulla H1-otsikko?
Jos et ole varma, voit tarkistaa asian esimerkiksi sivujen lähdekoodista. Mene kotisivuillesi ja avaa valikko sivun oikeasta yläkulmasta, valitse lisää työkaluja ja sivun lähdekoodi. Tai käytä suoraan näppäinkomentoa ctrl+u. Hae H1 (ctrl+f painikeyhdistelmällä saat hakuikkunan auki). Käy läpi kaikki haun tulokset. Todennäköisesti H1-kohtia on useita ja yksi niistä on otsikko, joka on jotain tämän kaltaista: <h1>Miten otsikoida kotisivujen tekstit ja mikä on H1-otsikko?</h1>.
Ps. Webbeen uutiskirjeen tilaajat saavat vielä yhden lisävinkin piakkoin!