Sisällöntuotanto kotisivuille – miten tehdä asiakkaita houkuttelevaa ja hakukoneita miellyttävää sisältöä?

Kotisivujen oleellisin asia on sisältö; se muodostaa sivustosi ytimen. Sivujen visuaalinen ilme, eli se miten kuvat ja tekstit ja muut elementit sivuillesi asetellaan, ovat sitten kuorrutus. Sisällöntuotanto on osa jokaisen yrityksen markkinointia, joten sitä ei kannata tehdä sattumanvaraisesti. Tässä blogitekstissä keskitytään sisällöntuottamisen kotisivujen näkökulmasta. Käymme käytännönläheisesti läpi, millaisia tekstejä ja kuvia sivuille kannattaa lisätä niin asiakkaan kuin hakukoneiden näkökulmasta.

Sisältö

Sisällöntuotantokotisivuille - miten luoda asiakkaita houkuttelevaa ja hakukoneita miellyttävää sisältöä?

Mitä on sisällöntuotanto?

Sisällöntuotanto tarkoittaa sisältöjen luomista eri kanaviin. Sisältöjä voivat olla:  tekstit, kuvat, videot ja äänet. Kanavia ovat esimerkiksi kotisivut, blogi, vlogi, erilaiset some-kanavat, podcastit, lehtimainokset jne. Sisällöntuotanto ei ole sattumanvaraista räiskintää, vaan asiakkaita kiinnostavan ja palvelevan sisällön tarjoamista valituissa kanavissa.

Mikä on kotisivujen tavoite?

Ennen kuin ryhdyt suunnittelemaan sisältöjä eli tekstejä, kuvia ja mahdollisia graafisia elementtejä, mieti, mitä varten kotisivusi ovat ja mitä tavoitteita niillä on? Kotisivujen avulla pyritään yleensä kasvattamaan yrityksen myyntiä, mutta kannattaa hieman tarkentaa, millä tavoin kotisivut siinä palvelevat.

Tavoitteita voivat olla esimerkiksi:

  • Uusasiakashankinta
  • Lisätä yrityksen tunnettuutta
  • Nykyisten asiakkaiden palvelu
  • Informatiiviset sivut. Yritysten kohdalla sivut toimivat harvoin puhtaasti informatiivisina, mutta sellaisiakin sivuja on esim. nämä tuulivoimapuistohankkeelle tekemäni sivut.
  • Myynti (verkkokauppa)
  • Tarve rajata asiakaskohderyhmää. Esimerkiksi yrityksesi tekee teollisuudelle alihankintana tuotteita, ettekä palvele kuluttaja-asiakkaita. Kotisivujen avulla, voi kertoa keitä palvellaan ja mistä kuluttajat voivat tuotteita ostaa.

Millainen on unelma-asiakkaasi?

Ihanneasiakkaan määrittely auttaa kohdentamaan markkinointiviestisi eli tässä tapauksessa kotisivujen tekstit oikealle kohderyhmälle. Kun kirjoitat, pidä ihanneasiakas mielessäsi ja kerro, mitä tarjoat hänelle, miten hän hyötyy tarjoamastasi palvelusta tai tuotteesta ja minkä ongelman ratkaiset.

Jos et ole koskaan määritellyt unelma-asiakastasi eli ihanneasiakasta eli ostajapersoonaa, niin vinkkejä siihen löydät esim. täältä.

Huomioi Hakukoneoptimointi

Jotta homma ei olisi liian yksinkertaista täytyy sisällöissä ottaa huomioon myös Google. Jotta sivustosi löytyy hakukoneilla ne kannattaa hakukoneoptimoida ja tekstien optimointi on osa prosessia. Olen kirjoittanut aiemmin hakukoneoptimoinnista yleisesti ja tekstein ja kuvien osalta kannattaa lukea tämä teksti.

Lyhyesti: määrittele hakusanat, joilla sivujen haluat löytyvän ja käytä niitä pääotsikoissa ja muualla sivuilla. Hakusanaa ei tarvitse viljellä tarpeettoman paljon, sillä Google on nykyään jo hyvä huomaamaan sellaisen, eivätkä asiakkaatkaan pidä tökeröstä tekstistä.

Mikä on kotisivujen tyypillinen rakenne?

Kotisivut koostuvat yleensä etusivusta ja alasivuista, mutta pelkistetyimmillään ne koostuvat vain yhdestä sivusta eli ovat ns. one pager -sivut, joskus puhutaan myös käyntikorttisivusta. Käyntikorttimainen sivu sopii, jos yrityksen tuote tai palvelu on selkeä ja tavoitteena on esim. ajanvaraus.


Laajemmilla sivuilla alasivuja voivat olla esimerkiksi: palvelu- /tuotekuvaukset, referenssit, yhteystiedot, hinnasto, kuvagalleria ja yrittäjän tarina. Osalla sivuista on blogi, ja sen hyödyistä on tekstissä myöhemmin lisää. Jos valikoimassasi on useita erilaisia palveluita, kannattaa niistä jokaiselle luoda oma alasivu.


Rakennetta suunniteltaessa kannattaa pitää mielessä asiakkaan liikkuminen ja sivujen tavoite. Erityisesti laajoilla sivuilla mieti, mitä asioita mistäkin kohtaa löytyy ja miten asiakas sivuilla liikkuu, esimerkiksi minne toimintokehotteet ohjaavat asiakasta ja linkit vievät.


Vinkki! Käy läpi erilaisia nettisivuja ja poimi niistä ideoita. Sivujen ei tarvitse edes olla samalta alalta.

Toimintokehotteet ohjaavat asiakasta

Sivuilla kävijää johdatellaan kohti asettamaasi tavoitetta toimintokehotteiden avulla. Jos tavoitteena on esimerkiksi uusien asiakkaiden hankinta, voidaan kotisivujen avulla yrittää saada potentiaalinen asiakas ottamaan yhteyttä yhteydenottolomakkeen kautta tai jopa jättämään tarjouspyynnön.

Toimintokehotteita (eli call to action) voivat olla esim.

  • Varaa aika
  • Ota yhteyttä
  • Lue lisää
  • Täytä yhteydenottolomake
  • Osta täältä
  • Lisää ostoskoriin
  • Jätä tarjouspyyntö
  • Tutustu tuotteisiin
  • jne

Etusivu - kiinnitä asiakkaan huomio heti

Otsikko – houkutteleva ja koukuttava otsikko aloittaa sivut. Parhaimmillaan jo otsikosta käy ilmi, mitä ja missä yritys tarjoaa ja miksi se kannattaa valita.

Mielestäni etusivulla tulee olla napakka esittelyteksti, jossa tulee ilmi: yrityksen nimi, tarjottava tuote tai päätuotteet, kohderyhmä, asiakkaan saama hyöty ja mielellään alue. Esimerkiksi Webbeen sivujen ensimmäinen lause on: Webbee tekee persoonallisia kotisivuja ja verkkokauppoja Kokkolan ja Keski-Pohjanmaan alueella.

Jos palvelun tai tuotteen käyttämiseen liittyy jotain uutta tai sellaista, mikä asiakkaan tulee tietää, voi siitä kertoa heti etusivulla. Esimerkiksi Suojelus Designin etusivulla on kuva, josta käy ilmi, miten monta harkittua yksityiskohtaa heijastinliiveissä on, asia mikä erottaa liivit markkinoiden muista heijastinliiveistä.

Muut sivut - mieti mitä oikeasti tarvitset

Kustakin eri tuotteesta ja palvelusta on hyvä kertoa omalla sivullaan. Mieti mitä muita sivuja tarvitset? Sivujen suuri määrä ei tee nettisivuista automaattisesti hyviä, joten pohdi, mitkä ovat oleellisia sisältöjä yrityksesi kannalta ja keskity niihin. Tarvitsetko kuvagallerian, referenssisivun, hinnasto, erillisen yhteydenottosivun tai haluatko kertoa yrityksen tai yrittäjän tarinan?

Palveluiden ja tuotteiden esittelyssä kannattaa kiinnittää huomio tekstien lisäksi kuviin. Erityisesti jos myyt fyysistä tuotetta, on edustavat tuotekuvat hyödyksi.

Yrittäjän tai yrityksen tarinan kertominen on suosittua. Se on yksi tapa tehdä yrityksestä helpommin lähestyttävän ja sen avulla on helppoa tuoda yrityksen arvoja ja pehmeitä puolia esiin. Hyvä tarina tukee erinomaisesti yrityksen brändiä.
en työntekijöiden esittely voi olla osa Yrityksen tarina -sivua tai se voi olla jo etusivulla. Erityisesti jos olet yksinyrittäjä ja tiedät asiakkaan aina asioivan juuri sinun kanssasi, kannattaa esittelyyn panostaa. Luonteenpiirteesi ja persoonasi saavat näkyä, sillä juuri sellaisten asioiden perusteella asiakas saattaa ottaa sinuun yhteyttä.
Mikäli yrityksessä on useampi työntekijä, voi heistä jokaisesta olla oma esittelyteksti.

Kuvagalleriassa on helppoa esitellä omaa osaamista, jos tekee esimerkiksi uniikkeja käsityötuotteita. Kuvagalleriasta potentiaalinen asiakas saa helposti käsityksen tyylistäsi ja siitä minkä tyyppisiä asioita teet.

Referenssit ja asiakaspalautteet kertovat osaamisestasi ja herättävät luottamusta. Asiakaspalautteita kerätään nykyisin niin palveluiden kuin tuotteidenkin ostajilta, joten niiden pyytämistä ei kannata arastella. Mikäli asiakassuhteet ovat pitkäaikaisia tai yksittäisellä asiakkaalla on iso painoarvo, voit kirjoittaa pidempiä asiakastarinoita esimerkiksi haastattelun pohjalta.
Asiakaspalautteita voi olla jo etusivulla, jos ne sinne luontevasti istuvat.

Hinnastoa ei ole pakko olla sivuilla erikseen, vaan tuotteiden tai palveluiden kohdalla voi kertoa esimerkiksi alkaen hinnan.

Yhteystiedot-sivua ei aina tarvitse olla erikseen. Mutta moni sen haluaa, sillä sieltä osoite- ja muut tiedot löytyvät helposti.

Blogi - tuota lisäarvoa asiakkaillesi

Blogin avulla voit kertoa esimerkiksi siitä, miten tuotteitasi tai palveluitasi voidaan käyttää, jakaa vinkkejä tai kertoa laajemmin alasta ja sitä liippaavista aiheista. Esimerkiksi personal trainer voi jakaa vinkkejä palautumiseen tai ravintoon liittyen.


Blogiteksteissä on muutama hyvä puoli: Ne tuottavat asiakkaille lisäarvoa. Google pitää siitä, että sivuille tulee säännöllisesti uutta sisältöä. Lisäksi blogitekstit ovat saatavilla pysyvästi. Vertaa esimerkiksi Facebookiin tekemääsi postaukseen, joka jää melko pian pimentoon, eikä sitä hakukoneilla löydä.

Kirjoitusprosessi

Kun ryhdyt kirjoittamaan tekstejä, palauta ihanneasiakas mieleesi. Sivuilla ei kannata kertoa sitä, miten erinomainen yrittäjä olet, vaan keskittyä siihen, mitä asiakas saa, kun ostaa tuotteesi tai palvelusi. Voit myös miettiä askeleen pidemmälle, ja pohtia mitä lisäarvoa asiakas saa asioidessaan kanssasi. Aiheesta voit lukea lisää täältä.

Kotisivujen tekstit kannattaa pitää mahdollisimman helppolukuisina. Pilko teksti osiin ja lisää väliotsikoita. Näin teksti on helppolukuista ja sen voi silmäillä nopeasti läpi. Väliotsikot helpottavat myös hakukoneoptimointia. Kun kirjoitat pidä sama tyyli yllä, jos aloitat hauskasti kannattaa myös lopettaa hauskasti.

Kuvilla ja videoilla kiinnität asiakkaan huomion

Kuvien ja videoiden avulla on helppoa kertoa, mitä yritys tekee, ainakin jos kyseessä on fyysinen tuote. Lisäksi kuvilla on iso visuaalinen merkitys. Verkkosivuilla kävijän katse kiinnittyy ensimmäisenä kuviin ja muihin visuaalisiin elementteihin, joten niihin kannatta panostaa.

Laadukkaita kuvia löytää helposti erilaisista kuvapankeista. Niiden kohdalla ongelmaksi muodostuu usein se, että kauniit kuvat ovat löytäneet tiensä jo muidenkin sivuille. Kuvapankkien kuvat sopivatkin hyvin ”tunnelman” luomiseen, ne kun eivät ole kuvia omasta yrityksestäsi. Tekoälyn tekemiä kuvia voi hyvin myös hyödyntää kotisivujen ilmeen luomisessa.

Mikäli budjetti antaa myöten, voi kuvaajalla otattaa yrityksellesi sopivat kuvat tai teettää yritysvideon. Näin saat varmasti laadukkaat, yksilölliset ja yrityksestä kertovat kuvat.

Paljon käytetään myös yrittäjien itse ottamia kuvia, ja myös Webbeen sivujen ja somen kuvat ovat omiani. Mutta älä katso omia kuviasi vaaleanpunaisten linssien läpi, niiden tulee olla hyviä ja tarkkoja. Epämääräiset ja suttuiset kuvat eivät anna yrityksestä hyvää vaikutelmaa.
Kotisivuilla on hyvä olla kuva myös itse yrittäjästä ja mahdollisesti työntekijöistä. Tämä on jälleen osa erityisesti yksinyrittäjien brändinrakentamista.

Kuvia ei kannata lisätä täysikokoisena, vaan pienentää verkkoon sopivaksi (yleensä 1000 px levyinen kuva riittä, usein pienempikin). Jos käytössä ei ole kuvankäsittelyohjelmaa, kuvan voit pienentää esim. Adoben palvelussa. Muista nimetä kuva ja lisätä ALT-teksti. Kummassakin kannattaa käyttää sivun päähakusanaa, mikäli mahdollista.

Tilaa uutiskirje

saat ilmaisen oppaan kotisivujen suunnitteluun

Uutiskirjeiden mukana saat vinkkejä, miten voit helposti parantaa kotisivujesi sisältöjä ja tehostaa hakukoneoptimointia.

Koukuttavat kotisivut -opas on tietopaketti kotisivujen tekstien ja ulkoasun suunnitteluun. Oppaan saat ladattavaksi ensimmäisen uutiskirjeen mukana.

Lue lisää henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteelta.