Webbeen blogi

Miten kilpailutan kotisivujen tekijän?

Tarvitseeko yrityksesi uudet kotisivut, mutta et tiedä, mitä tarjouspyyntöä jättäessä tai sitä lukiessa kannattaa ottaa huomioon? Tein kymmenen kohdan käytännönläheisen vinkkilistan siitä, mitä asioita kannattaa ottaa huomioon ja miksi osa tarjouksista saattaa olla paljon kalliimpia kuin toiset.

Kotisivujen kilpailutus - Miten kilpailutan kotisivujen tekijän

1. Tarve ja sivuston laajuus

Miksi ja millaiset kotisivut tarvitset? On mahdollista tehdä kotisivut, jotka muodostuvat vain yhdestä sivusta (ns. one pager) tai sivuilla voi olla etusivun lisäksi useita alasivuja. Karkeasti voisi sanoa, että mitä isompi yritys sitä laajemmat sivut.

Yleisiä alasivuja ovat: palvelut, hinnasto, yhteystiedot, yrittäjän tarina ja kuvagalleria. Huomioi, että alasivun alla voi olla lisää sivuja esim. Palvelusivu voi muodostua useasta eri sivusta, jos yrityksellä on paljon erilaisia palveluita, joista jokaiselle halutaan oma sivu.

Haluatko kirjoittaa blogia? Blogin kautta voi kertoa laajemmin yrityksen aihepiirin liittyvistä asioista, esimerkiksi hieronta-alan yrittäjä voi kertoa vinkkejä kehonhuoltoon. Blogiteksteissä on se hyvä puoli, että ne jäävät verkkoon, ja kun ne hakukoneoptimoi, niin ne löytävät uusia lukijoita jatkuvasti. Kun taas vanhoja somejulkaisuja vain harva enää löytää.

2. Kuvitus, logo, tekstit ja värimaailma

Onko sinulla valmiina kuvat ja logo kotisivuja varten? Entäs tekstit, kirjoitatko ne itse, kaipaatko oikolukijaa tai haluatko, että tekstit kirjoitetaan puolestasi?

Mikäli yritykselläsi on logo valmiina ja haluat käyttää sen värimaailmaa tai värimaailmasta on ajatus valmiina, kannattaa se kertoa tarjouspyynnössä. Sama asia, jos tiedät, jo millaiset fontit haluat.

4. Hakukoneoptimointi

Kotisivut kannattaa aina hakukoneoptimoida ja liittää Googlen analytiikkaan, jotta sivut löytyvät hakukoneista ja voit seurata niiden kävijämääriä. Hakukoneoptimointia varten täytyy miettiä, millä hakusanoilla sivujen halutaan löytyvän.  Täältä löydät vinkit avainsanojen valintaan. SEO on alueena hyvin laaja, mutta perusoptimointi sivuille tulee tehdä. Optimointia voi ja kannattaa jatkaa myöhemmin, jos tuntuu että esim. hakusanoissa on petrattavaa.

5. Yksilöllisyys

On hiukan vaikeaa määritellä, mitä tällä tarkoitan, mutta kannattaa miettiä miten yksilölliset sivut haluat. Jos riittää, että sivut ovat siistit ja toimivat, voit valita edullisen paketin (kuten esim. tekemäni mallisivut). Jos taas haluat uniikin ulkoasun, ovat sivut selkeästi kalliimmat.

6. Domain ja webhotelli yrityksen omiin nimiin

Kotisivuja varten tarvitset domainin ja webhotellin. Domain eli verkkotunnus on siis kotisivujen tuleva osoite (esim. www.webbee.fi) ja webhotelli on paikka, jossa kotisivut sijaitsevat.

Moni kotisivuja tekevä yritys tarjoaa myös Webhotellia, eli saat samaan hintaan myös domainin ja webhotellin. Mutta suosittelen, että hankit domainin ja webhotellin yrityksesi nimiin joko itse tai käytä kotisivujen tekijää apuna. Valitse kotimainen palveluntarjoaja, sillä jos tulee joskus jotain ongelmia, niin heiltä saa yleensä nopeasti apua. Domain ja Webhotelli ovat myös sen verran edullisia, että en lähtisi muutaman euron säästön takia hankkimaan jotain edullista pakettia ulkomailta. Voit käydä kurkkaamassa esim. https://zoner.fi, https://hostaan.fi tai https://www.hostingpalvelu.fi.

Mieletsäni tärkeää, että domain ja webhotelli ovat yrityksen nimissä, sillä silloin ne eivät häviä, jos vaikka kotisivut tehnyt yritys lopettaa toimintansa. Voit myös vaihtaa kotisivujen ylläpitäjää helposti, mikäli se tulee tarpeeseen.

7. Mistä pyytää tarjousta?

Tässä kannattaa miettiä budjettia, jos otat yhteyttä isoon markkinointitoimistoon, sivujen hinta on varmasti moninkertainen pienempään yritykseen nähden.

Kannattaa googlettaa oman alueen kotisivuja tekevät yritykset ja tutustua heidän kotisivuihinsa. Erityisesti, jos haluat tavata sivujen tekijän kasvotusten. Voit pyytää myös esim. Facebookin eri yritysryhmissä suosituksia.

8. Referenssit ja yrittäjän omat sivut

Kannattaa käydä katsomassa yrittäjän omat sivut ja referenssit. Näet minkä tyylisiä sivuja yritys tekee ja miellyttävätkö ne omaa silmääsi.

9. Alusta ja juoksevat kustannukset

Yrittäjät tekevät kotisivuja monella eri alustalla suosituin on WordPress. Mutta saatat törmätä myös esim. Wixiin ja Squarespaceen.

Webbeen valinta on maailman suosituin alusta eli WordPress. Se itsessään on ilmainen käyttää, mutta usein siihen liitetään maksullisia lisäosia, esimerkiksi käytän Elementor Prota, joka on sivuston rakennustyökalu. Elementor Prota käytän, sillä se mahdollistaa monipuolisen ulkoasun tekemisen ilman koodaamista. Se vähentää myös huomattavasti muiden lisäosien tarvetta.

10. Päivitys jatkossa

Sivuston ylläpitoon kannattaa myös varata rahaa. Esimerkiksi WordPress ja sen lisäosat tulee päivittää säännöllisesti. Sen voi tehdä itse tai ostaa palveluna. Jos haluat päivittää sivuja itse, selvitä saatko siihen tarvittavan opastuksen. Kannattaa kysyä myös, paljonko sivuston muutostyöt jatkossa maksavat? Jos esimerkiksi päivität hinnastoa ja haluat uudet hintatiedot sivuille, mitä niiden muuttaminen tulee maksamaan.

Webbee tarjoaa asiakkailleen sivuston ylläpitopakettia, jonka hinta on 20 €/kk + alv. Hintaan sisältyy WordPressin ja sen lisäosien päivittäminen, Elementor Pron lisenssi ja pienten sisältömuutosten tekeminen sivuille.

 

Tilaa uutiskirje

saat ilmaisen oppaan kotisivujen suunnitteluun

Uutiskirjeiden mukana saat vinkkejä, miten voit helposti parantaa kotisivujesi sisältöjä ja tehostaa hakukoneoptimointia.

Koukuttavat kotisivut -opas on tietopaketti kotisivujen tekstien ja ulkoasun suunnitteluun. Oppaan saat ladattavaksi ensimmäisen uutiskirjeen mukana.

Lue lisää henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteelta.