Milloin on aika uusia kotisivut ja milloin pelkkä päivittäminen riittää?

Yrityksen kotisivut kaipaavat aika ajoin uudistamista, mutta milloin on aika uusia kotisivut? Lue kuuden kohdan lista ja käy sen avulla sivut läpi. Kotisivut kannattaa käydä läpi potentiaalisen asiakkaan silmin. Välillä riittää kevyt tietojen päivitys, kun esimerkiksi yhteystiedot muuttuvat tai henkilökunta vaihtuu. Toisinaan kaivataan järeämpiä otteita ja koko sivusto kannattaa rakentaa uusiksi.

Milloin on aika uusia tai paivittaa kotisivut

Kuuden kohdan lista, milloin on aika uusia tai päivittää kotisivut?

1. Ulkoasu

Onko sivujen ulkoasu houkutteleva ja vastaako visuaalinen ilme yrityksen nykytilaa? Kannattaa myös verrata sivuja muihin saman alan yritysten sivuihin, niin saat osviittaa, onko sivujen ulkoasu vanhentunut. Samanlaisia sivuja ei tienkään kannata tehdä, vaan oman yrityksen näköiset sivut. Kannattaa huomioida myös toiminallisuus, eli jos esimerkiksi kaikilla muilla kampaamoilla on sähköinen ajanvaraus, niin pitäisikö sellainen ottaa itsellekin käyttöön?

2. Sivuston rakenne

Onko sivuilla liikkuminen helppoa eli löytääkö uusi tai vanha asiakas etsimänsä? Voit miettiä erilaisia syitä, miksi asiakas tulee sivuille ja löytäisikö hän eri tilanteissa etsimänsä? Onko yhteystiedot, aukioloajat ja palvelut helposti löydettävissä?

3. Sisältö ja palvelukuvaukset

Pitävätkö tekstit edelleen paikkansa, onko esimerkiksi hinnastoon tai aukioloaikoihin tullut muutoksia? Onko yrityksen tarjoamissa tuotteissa tai palveluissa tapahtunut muutoksia?

Ovatko tekstit houkuttelevat ja saavatko ne halutun toiminnon aikaiseksi, eli onko sivuilla toimintokehotteita (Call to Action)?

4. Linkit

 Onko sivustolla linkkejä sometileihin, joita kukaan ei enää päivitä? Pahimmillaan asiakas saattaa ajatella, ettei yritys enää toimi ollenkaan, jos viimeisin Facebook päivitys on viiden vuoden takaa ja sivut näyttävät kymmenen vuotta vanhoilta.

Tai onko sivuilla muita vanhentuneita linkkejä?

5. SSL-sertifikaatti

Onko sivuilla SSL-sertifikaatti (eli SSL-salaus tai SSL-varmenne)? SSL-salauksen tunnistaa lukon kuvasta selaimen osoiterivin vasemmassa reunassa ja osoite on muotoa https eikä http. Jos varmennetta ei ole, niin kannattaa ottaa yhteyttä omaan webhotellin tarjoajaan ja laittaa asia kuntoon.

Nykyiset selaimet valittavat, että sivusto ei ole turvallinen, mikäli salaus puuttuu ja osa asiakkaista saattaa jättää sivuston selaamisen siihen. SSL-suojaus luo salatun yhteyden käyttäjän selaimen ja sivuston palvelimen välillä. Eli ulkopuoliset eivät saa esim. salasanoja tai verkkokaupan maksutietoja käsiinsä.

6. Mobiililaitteet

Sivujen tulee olla responsiiviset eli toimia sujuvasti niin isolla kuin pienelläkin näytöllä. Suurin osa netin selaamisesta tapahtuu mobiililaitteella. Joten tarkista toimivatko sivut hyvin myös kännykällä ja tabletilla.

Kaipaatko apua - ota yhteyttä

Mitä useampaan kohtaan vastasit kyllä, sitä todennäköisimmin kannattaa tehdä kokonaan uudet kotisivut. Jos vain muutama kohta kaipaa korjaamista, niin kannattaa suunnitella sivujen päivittämistä.

Teen uusia sivuja WordPressillä, mutta uudistan ja päivitän myös vanhoja. Kannattaa kysyä mikäli uudet kotisivut eivät ole ajankohtaiset. Käyn aina jokaiset sivut erikseen läpi ja kerron miten voin olla avuksi. Kysyminen ja sivujen läpi käyminen ei maksa mitään.

Yhteydenottolomake

Kirjoita viestisi alle ja Webbeen Raija on sinuun yhteydessä!

Tilaa uutiskirje

saat ilmaisen oppaan kotisivujen suunnitteluun

Uutiskirjeiden mukana saat vinkkejä, miten voit helposti parantaa kotisivujesi sisältöjä ja tehostaa hakukoneoptimointia.

Koukuttavat kotisivut -opas on tietopaketti kotisivujen tekstien ja ulkoasun suunnitteluun. Oppaan saat ladattavaksi ensimmäisen uutiskirjeen mukana.

Lue lisää henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteelta.