Hakukoneoptimointi pienyritykselle
Hakukone-
optimointi pienyritykselle
Verkkosivujen hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimoinnin eli SEO:n tarkoituksena on saada kotisivut näkyviin mahdollisimman korkealla hakukoneen, eli yleisimmin Googlen, orgaanisissa tuloksissa valituilla hakusanoilla. Orgaaninen tarkoittaa sitä, että maksettua mainontaa ei oteta huomioon hakutuloksia tarkasteltaessa.
Kokonaisvaltainen hakukoneoptimointi pienyritykselle
Hakukoneoptimointi on prosessi, jonka voi jakaa sisäiseen, tekniseen ja ulkoiseen optimointiin.
Pienyrityksenkään kotisivujen hakukoneoptimointi ei siis ole vain sitä, että valitaan sopivat hakusanat, ja lisätään niitä sivuille.
Räätälöity paketti
Teen aina tarjouksen erikseen kunkin asiakkaan tarpeiden ja budjetin mukaan. Pienelläkin summalla pääsee siten liikkeelle.
Käyn sivut läpi ja mietin, niitä potentiaalisen asiakkaan kannalta. Hakukoneoptimointiini sisältyy usein ehdotuksia myös sivuston ulkoasun tai toimivuuden parantamiseksi.
Hakukoneoptimointi on maraton eikä sprinttimatka. Sen takia optimointia kannattaa jatkaa joko antamaillani ohjeilla tai yhteistyössä. Jatkossa on hyvä tarkkailla esimerkiksi sivuston sijoittumista valituilla hakusanoilla ja lisätä backlinkkejä (linkkejä jotka johtavat kotisivuillesi muilta sivuilta).
Hakukoneoptimoinnin vaiheeet
Käydään läpi sivujen nykytilanne, kuten mitä otsikoita ja hakusanoja on käytetty.
Ideioidaan sivuille hakusanoja, tarkistetaan miten kilpailtuja ne ovat ja millaisia hakutuloksia kullekin hakusanalle tulee.
Ketkä ovat yrityksen kilpailijoita valituilla hakusanoilla?
Sisäisessä optimoinnissa laitetaan tekstit, kuvat, otsikot, meta descriptionit ja meta titlet kuntoon.
Tarkistetaan esimerkiksi sivun nopeus ja indeksoitavuus ja https-yhteys.
Ulkoisessa optimoinnissa keskitytään sivuston näkymiseen muilla sivuilla. Puhutaan ns. backlinkeistä, eli linkeistä jotka ovat muilla verkkosivuilla ja ohjaavat sinun kotisivuillesi.
Kysymyksiä?
Heräsikö kysymyksiä tai haluatko tehdä tarjouspyynnön? Täytä alla oleva lomake ja olen Sinuun yhteydessä. Ei haittaa, vaikkei hakukoneoptimointi olisi entuudestaan tuttua.
Tarkoitus on, että olemassa olevista sivuista saadaan kaikki niiden potentiaali irti.