SEO:n eli hakukoneoptimoinnin avulla pyritään saamaan kotisivut relevanteissa hakutuloksissa mahdollisimman ylös. Eli hakukoneoptimointi auttaa kohderyhmääsi löytämään kotisivusi. Optimoinnin voi jakaa kolmeen osaan: sisäiseen, ulkoiseen ja tekniseen.
Jaan muutamia vinkkejä, joiden avulla pääset alkuun hakukoneoptimoinnissa. Mikäli optimointi tuntuu hankalalta, ota yhteyttä ja katsotaan, miten sivusi voidaan saada nousemaan hakutuloksissa ylöspäin.
Avainsanatutkimus
Hakukoneoptimointi alkaa avainsana-analyysin eli avainsanatutkimuksen tekemisellä. Siinä etsitään sivustolle sopivia hakusanoja. Analyysin tekemisestä voit lukea lisää täältä.
Sisäinen hakukoneoptimointi
Sisäinen hakukoneoptimointi keskittyy nimensä mukaisesti sivuston sisäisiin juttuihin, kuten otsikoihin ja tekstiin.
Kullakin sivulla tulee olla yksi oma päähakusana ja lisäksi sitä tukevia hakusanoja. Tee tekstistä miellyttävää lukea, älä tunge sitä väkisin täyteen hakusanoja. Pidä potentiaalinen asiakas ja hänen tarpeensa mielessäsi, kun kirjoitat. Lisää vinkkejä sisällöntuotantoon löydät täältä.
Tärkein otsikko on H1 eli sivun pääotsikko, jossa käytetään päähakusanaa. Hakusanaa voi taivuttaa; Google kyllä ymmärtää sen. H2 ja muut alemman tason otsikot tekevät tekstistä helposti luettavaa, ja niihinkin hakusanoja kannattaa lisätä mahdollisuuksien mukaan.
Googlen hakutuloksissa näkyvän tekstin muokkaus
WordPressin puolella hakukoneoptimoinnin avuksi kannattaa asentaa esim. Rank Math, SEO Press tai Yoast -lisäosa. Sillä lisäät helposti käyttämäsi hakusanat ja muokkaat Googlen haussa näkyviä tekstejä eli Meta Titlen, Meta Descriptionin ja URLin, eli sivuston osoitteen. Viimeistä ei kuitenkaan kannata muokata, jos sivustolle on jo liikennettä.
Title tag on Googlen hakutuloksissa näkyvä ”otsikko”, siihen mahtuu 60 merkkiä. Käytä päähakusanaasi tässä. Meta Descriptionin tehtävänä on saada tiedonhakija klikkaamaan sivuillesi, joten kirjoita kuvaus mahdollisimman houkuttelevaksi. Voit esim. kertoa, mihin ongelmaan sivulta löytyy vastaus. Kannattaa huomioida, että aina Google ei lisää kirjoittamaasi tekstiä sellaisenaan haun yhteyteen.
Kuvien hakukoneoptimointi
Kuvien optimointi on helppoa, joten se kannattaa tehdä. Nimeä kuvat, ja käytä nimissä mahdollisuuksien mukaan hakusanaa. Lataa kuvat sivuille sopivan kokoisina, ei monenkymmenen megan tiedostoina. Usein 1000 px levyinen kuva on riittävä, jollei jopa liian iso. Jos käytössä ei ole kuvankäsittelyohjelmaa, kuvan voit pienentää esim. Adoben palvelussa. Tai käyttää WordPressissä lisäosaa, jolla kuvat voi optimoida.
Kirjoita kuvan yhteyteen ns. ALT-teksti (vaihtoehtoinen teksti). Se kertoo hakukoneelle, mitä kuvassa näkyy, ja sen ruudunlukuohjelmat lukevat ääneen, jos käyttäjä on näkövammainen tai kuva ei näy käyttäjälle.
Tekninen hakukoneoptimointi
Tekninen optimointi on yleensä WordPress sivuilla jo melko hyvällä tolalla, mutta alla muutama seikka, jotka on helppo tarkistaa.
Tarkista, että sivuilla on https-yhteys. Silloin osoitteen alku on muotoa https:// ja selaimen osoiterivillä näkyy osoitteen vieressä lukko. Mikäli yhteyttä ei ole, sellaisen saa hankittua webhotellisi kautta.
Sivujen linkkien tulisi aina johtaa jonnekin. Broken link checkerin avulla voit etsiä linkit, jotka johtavat sivuillasi 404-sivulle.
Sivuston nopeus on yksi hakukoneoptimointiin vaikuttava seikka. Tarkista nopeus esim. https://gtmetrix.com/ tai https://pagespeed.web.dev/ avulla. Käytä tarvittaessa Cache-lisäosaa (esim Fastest Cache. LiteSpeed tai WP Otpimize), jonka avulla saat sivuja nopeutettuja. Huom! Lisäsoa saattaa saada aikaan toimimattomuutta sivulla, joten asetuksia pitää testata.
Ulkoinen hakukoneoptimointi
Ulkoinen optimointi keskittyy eniten sivuston näkymiseen muilla sivuilla. Google arvostaa nykyisin ns. backlinkkejä (ulkoiset linkit), jolloin jollain nettisivulla on linkki joka johtaa kotisivuillesi. Backlinkkejä voi saada esimerkiksi kirjoittamalla johonkin alan blogiin ns. vieraskynä postauksen. Blogitekstiin voi sitten lisätä linkin omille kotisivuille. Linkissä on hyvä olla mukana se hakusana, jota olet käyttänyt sivun optimoinnissa.
Indeksointi – jotta sivusi löytyvät mahdollisimman nopeasti
Kun olet saanut sivujen optimoinnin perusasiat kuntoon, lähetä Googlelle sivujesi XML sitemap. Saat sen näkyviin esimerkiksi hakukoneoptimointiin käytettävän lisäosan avulla. Yleensä lisäosasta löytyy kohta XML sitemap.
Sivustokartta lisätään Googlen Search Consoleen, joka tulee ensin asentaa. Siihen löydät ohjeet esim. täältä. Sivustokartan lisäämiseen on seikkaperäiset ohjeet täällä.
Yllä olevaa kutsutaan sivujen indeksoinniksi ja se on tärkeää, jotta Googlen botit tietävät käydä sivut läpi ja lisätä ne Googlen tietokantoihin. Jos uusia sivuja ei indeksoi voi mennä hyvinkin pitkään ennen kuin botit sivustolle sattuvat eksymään. Sivujen julkaisun jälkeen voi indeksoiduilla sivuillakin mennä useampi viikko ennen kuin hakutuloksissa tulee osumia, mutta yleensä aikaa menee pari päivää. Malttia siis!
Hakukoneoptimointi jatkossa
Tarkkaile, miten kävijämäärät kehittyvät Google Analyticsissä ja seuraa millä hakusanoilla sivuille päädytään Search Consolessa. Jos jokin avainhakusana ei tuo sivuille kävijöitä, tarkista, miten sijoitut Googlen hakutuloksissa sillä (muista Inkognito-tila). Tutki voitko parantaa optimointia, vai onko kyseinen hakusana niin kilpailtu, että sillä sijoittuminen on hankaa, jolloin hakusana kannattaa muuttaa.
Sivuille kannattaa tuottaa uutta sisältöä säännöllisesti, jos vain rahkeet siihen riittävät. Hyödyllistä on myös saada sivuille uusia backlinkkejä.
Jos huomaat, että hakukoneoptimointia pitäisi sivuillasi parantaa, eivätkä omat rahkeet riitä, ota yheyttä. Tutkitaan, miten sivustosi näkyvyyttä voidaan parantaa!
Lue lisää:
Mikäli haluat lukea hakukoneoptimoinnista lisää, netistä löytyy useita hyviä oppaita, esimerkiksi Suomen digimarkkinointi oy:n tekemä tai sitten Seoseonin. Näitä lukemalla pääset hyvin syventämään tietämystäsi.