Webbeen blogi

Avainsanatutkimus – miten valita sopivat hakusanat hakukoneoptimointia varten?

Avainsanatutkimus on apuna, jos olet esimerkiksi kirjoittanut nasevan blogitekstin, joka ei kuitenkaan löydä lukijoita tai etusivusi avainhakusana on niin kilpailtu, että tiput Googlen hakutuloksissa sivulle 10.  Avainsanatutkimus  tarkoittaa siis sopivien hakusanojen etsimistä kotisivuille tai verkkokauppaan. Avainsanatutkimus eli hakusanatutkimus on oleellinen osa hakukoneoptimointia, joten siihen kannattaa panostaa.

Avainsanatutkimus - Miten valita sopivat hakusanat

Minkälainen hakusana on hyvä?

Hyvä hakusana on sellainen, jota muutkin hoksaavat käyttää mutta ei ole liian kilpailtu. Esimerkiksi kampaaja voi miettiä, mikä on hänen erikoisosaamisensa ja hakukoneoptimoida sivut sen mukaan. Oletko Espoon edullisin, muodikkain tai ekologisin kampaamo?

Mikäli paikalla on merkitystä, lisää se mukaan. Esimerkiksi kampaajan on hyvä lisätä hakusanaan paikkakunta tai suuressa kaupungissa kaupunginosa.

Useasta sanasta koostuvat hakusanat ovat siitä hyviä, että niiden käyttäjä tietää jo melko tarkkaan mitä haluaa, ja siten hänestä on helpompi saada ostava asiakas kuin satunnaisesta googlaajasta. Jos esimerkiksi potentiaalinen asiakas etsii Espoosta kotikäyntejä tekevää kampaajaa, voisi hän kirjoittaa hakukenttään: kampaaja kotikäynti Espoo. Usean sanan hakusanat eivät myöskään ole niin kilpailtuja kuin yksittäiset hakusanat.

Miten löydän sopivan hakusanan?

1. Millä hakusanoilla itse etsisit tuotetta tai palvelua?

Käytä hetki aikaa ja mieti, miten itse etsisit tarjoamaasi tuotetta tai palvelua. Kokeile googlata valitsemiasi hakusanoja ja seuraa tuloksia. Haku kannattaa tehdä yksityisessä selainikkunassa (Chrome Incognito-ikkuna), jotta aiemmat hakusi eivät vaikuta hakutulokseen.

Tuleeko hakusanallasi yhtään tuloksia ja ovatko ne aiheesi kannalta relevantteja eli siis onko sisältö oikeanlaista?

2. Tutki mitkä hakusanat ovat yleisiä

Keksitkö äsken yrityksellesi sopivan hakusanan esim. romanttinen kampaamo Espoo. Ennen kuin laitat sitä hakusanaksi, kannattaa tarkistaa hakusanan yleisyys. Jos hakusanaa ei kukaan käytä, ei sivuille kukaan myöskään löydä. Toisaalta jos hakusana on hyvin kilpailtu esim. kampaamo Espoo, on vaikeaa päästä hakutuloksissa sivulle yksi. Vain harva selaa Googlen tuloksia paria sivua kauemmaksi.

Hakusanan yleisyyden tarkistamiseen voit käyttää erilaisia työkaluja. Suosituin on Google Adsin avainsanojen suunnittelijaa. Ainakin aiemmin sen käyttäminen edellytti mainoskampanjan luomista. Joten itse tein kampanjan minimisummalla ja keskeytin sen sitten.

Avainsanojen suunnittelija on tarkoitettu ensisijaisesti Googlen mainosten suunnittelun avuksi. Mutta siitä näkee hyvin osviittaa hakujen yleisyydelle ja sille miten kilpailtu mikin hakusana on.

Avainsanatutkimuksen tekemiseen on monia muitakin työkaluja tarjolla, joista esim. maksullinen SEMrush on saanut paljon kehuja. Voit kokeilla myös ilmaista Ubersuggestia.

3. Katso millä hakusanoilla sivuillesi nyt päädytään

Mikäli sivuillesi on asennettu Googlen Search Console, voit tarkastella, millä hakusanoilla sivuillesi nyt päädytään ja miten hyvin sijoitut hakutuloksissa.

Sijoittumistasi hakutuloksissa voit tietysti tarkastella myös ilman Search Consolea googlettamalla hakusanasi yksi kerrallaan. Muista jälleen käyttää yksityistä selausta, jotta aiempi selaushistoriasi ei vaikuta tuloksiin.

Mikäli sijoitut heikommin kuin toivoit, tutki miten hakusanoja on sivuilla käytetty. 

Miten käytän valitsemiani hakusanoja? Ja montako hakusanaa kannattaa yhdelle sivulle laittaa?

Kun olet saanut avainsanatutkimuksen valmiiksi, on aika miettiä hakusanoja sisältöjesi kannalta. Hakusanojen tulisi esiintyä sisällöissä luontevasti, jotta teksti on edelleen selkeää ja helppoa lukea.

Kullekin sivuston sivulle kannattaa valita yksi päähakusana ja sen lisäksi sitä tukevia hakusanoja. Mielestäni rajallinen määrä hakusanoja esim. 1-5 on parempi, kuin iso joukko sinne tänne roiskittuja sanoja.

Valittua päähakusanaa käytetään sivun pääotsikossa (H1) ja mielellään myös jossain alaotsikossa. Termiä on hyvä viljellä sopivasti tekstin joukossa ja mielellään myös kuvien nimissä ja Alt-teksteissä. Tarvittaessa lue lisää kuvien optimoinnista. Luonnollisesti muidenkin hakusanojen tulee esiintyä sivuilla esim. alaotsikoissa ja tekstissä.

Hakukoneoptimointi ei tule kerralla valmiiksi. Näkyvyys hakukonetuloksissa vaihtelee, joten aika ajoin kannattaa tarkistaa, miten hyvin omat sivut saavat näkyvyyttä. Kannattaa rohkeasti kokeilla eri hakusanoja, vaikka aluksi jollain alasivulla, jos etusivun optimointi tuntuu jo onnistuneelta.

Lisävinkki: Google Ads

Jos tuntuu, että kaipaat lisäboostia sivujesi näkyvyyteen, niin voit kokeilla Google Ads -mainoskampanjaa. Avainsanojen suunnittelijan avulla näet haarukoinnin sille, miten paljon minkäkin hakusanan klikkaus maksaa, joten se auttaa budjetin määrittelyssä. Eli Google Adsissa maksat vain, kun joku klikkaa mainostasi.

Lue lisää:

Hakusantutkimuksen tekemisestä on kirjoitettu paljon, esimerkiksi Santeri Kallion vinkit ovat hyviä.

Hakukoneoptimoinnista lyhyesti.

Tilaa uutiskirje

saat ilmaisen oppaan kotisivujen suunnitteluun

Uutiskirjeiden mukana saat vinkkejä, miten voit helposti parantaa kotisivujesi sisältöjä ja tehostaa hakukoneoptimointia.

Koukuttavat kotisivut -opas on tietopaketti kotisivujen tekstien ja ulkoasun suunnitteluun. Oppaan saat ladattavaksi ensimmäisen uutiskirjeen mukana.

Lue lisää henkilötietojen käsittelystä tietosuojaselosteelta.